11.1. Het budget

De onderstaande checklist geeft je een idee van waar je allemaal aan moet denken als je voor de opstart van een munt de begroting opmaakt.

Hoe je budget er uiteindelijk uitziet, is afhankelijk van de keuzes die je maakt (bv. papieren geld of niet), hoeveel je zelf al in huis hebt of bij de partners kunt krijgen, en hoeveel je extern moet halen en betalen (bv. expertise, ICT, vergaderlokalen).

I. Initiële kosten

  • Personeelskost van de initiatiefnemer(s)
  • Overheadkosten (kantoor, telefoon, computer, printer, kopieerapparaat …)
  • Kosten voor onderaanneming (deskundigen in participatieve methoden, cocreatieve planning en design, complementaire muntsystemen en monitoringmethodes, ICT-specialist, graficus, jurist …)
  • Huur van vergaderlokalen en kosten voor catering, eventueel verplaatsingskosten
  • Communicatiekosten (hosting van de website, ontwerpen en drukken van folders, flyers en posters, aanschaf van gsm, foto- of filmcamera, software …)
  • Aanschaf van betaalterminals, inrichting van contactpunten en/of loket
  • Ontwerpen en drukken van biljetten en jetons
  • Evenement bij de lancering, kraam voor deelname aan markten en festivals …
  • Administratieve kosten (bankrekening openen, statuten publiceren in het Staatsblad indien een aparte rechtsvorm wordt opgericht, het merk registreren, verzekeringen afsluiten enzovoort)

Eens je munt operationeel is, heb je een aantal steeds terugkerende kosten. Ook die zijn afhankelijk van de gemaakte keuzes (bv. professionele bemiddelaar of niet) en van wat je in al het partnerschap kunt vinden.

II. Terugkerende kosten

  • Personeelskost voor bemiddelaar
  • Huur, vaste kosten en onderhoud van kantoor van manager en van loket en/of contactpunten
  • Opleiding van teamleden en partners
  • Deskundigheid voor de analyse van de monitoringgegevens en voor het opstellen, afnemen en verwerken van gebruikersbevragingen
  • Aanpassing en herdruk van communicatiemateriaal en eventueel van biljetten en jetons
  • Organisatie van (of aanwezigheid op) evenementen en ludieke acties voor live communicatie
  • Recurrente administratieve kosten: hernieuwen van verzekeringspolissen, publicaties in het Staatsblad, bankkosten, hosting van de website, onderhoud van betaalinfrastructuur enzovoort.

results matching ""

    No results matching ""